Blog

Marketing Zaangażowany Społecznie.

Lubimy firmy o których wiemy, że angażują się w działania społecznie. Zarówno na skalę globalną jak i w mikro skali społeczności lokalnych. Badania Edelman Good Purpose z 2012 roku pokazały, że aż 87% konsumentów oczekuje, że biznes będzie się angażował w cele społeczne równie mocno co w cele biznesowe.

Wynika z tego jasno, że nasi konsumenci oczekują tego od przedsiębiorstw. Działania społeczne powinny stać się częścią, a być może nawet filarem strategii marketingowej firmy. Czym jest Marketing Zaangażowany Społecznie (CRM – cause related marketing)? To strategia marketingowa, która wiąże markę lub konkretny produkt/usługę z celem lub grupą celów społecznych. CRM poprawia wizerunek firmy, przyczynia się do wzrostu zaufania klientów. W konsekwencji może przełożyć się na wzrost sprzedaży lub zwiększoną lojalność konsumentów w stosunku do danej firmy/marki. Cechą charakterystyczną jest uzależnienie przekazanej kwoty od podjęcia przez konsumenta konkretnych działań. Na pewno znany jest projekt Danone Polska i Polskiej Akcji Humanitarnej ‘Podziel się posiłkiem’ którego celem było gromadzenie funduszy, które przekazywane były następnie na rzecz akcji Pajacyk, zajmującej się dożywianiem dzieci w szkołach. Akcję wspierały te osoby które kupowały produkty marki Danone oznaczone logo „Podziel się posiłkiem!”

W przypadku lokalnej kawiarni może być to np. 1zł z zakupionego konkretnego deseru przekazany na schronisko dla psów działające w tej samej miejscowości. Ważne aby klienci się z tym utożsamiali. Ważne jest aby cel był jasno określony i zebrane środki faktycznie przekazane na wskazany i komunikowany społeczności/klientom cel. Działania muszą być transparentne i namacalne – co w dobie wirtualizacji świata ma spore znaczenie.

Jednak bez odpowiedniego wsparcia marketingowego działania nie będą widoczne. A żeby były skuteczne ludzie muszą o nich wiedzieć. Często niezbędne jest wsparcie marketingowe firmy i zaangażowanie w projekt agenci marketingowej czy agencji PR które nagłośnią ideę która przyświeca organizacji.

Na co zwrócić uwagę? Między innymi na prosty, czytelny i jasny dla odbiorcy przekaz. Przekaz z którym będą się identyfikować, który jest bliski ich sercu (cytowane już wcześniej psiaki w schronisku, które na zimę potrzebują ciepłych bud). Bez dobrego grafika, fotografa czy agencji brandingowej się nie obędzie. Trzeba będzie przygotować grafiki, zdjęcia a być może nawet film ze schroniska. To właśnie obraz oraz jasny i czytelny komunikat przyciągnie uwagę naszych obecnych oraz przyszłych klientów. Pozwoli nam zaangażować i zachęcić ich do zakupu konkretnego deseru z którego dochód zostanie przekazany na zakup bud.

Warto zastanowić się nad czasem trwania kampanii. Czy będzie ona określona w czasie czy będzie trwała tak długo aż wszystkie psy w schronisku będą miały nowe schronienia na zimę. W tego typu projektach bardzo ważna jest komunikacja. Obecni klienci dowiedzą się o naszej inicjatywne na miejscu w kawiarni, to oczywiste. Bezwzględnie trzeba o tym jednak poinformować osoby, które niekoniecznie naszymi klientami są. Bez dobrze, ciekawe poprowadzonej komunikacji przedsięwzięcie spali na panewce. I w tym momencie może służyć wsparciem agencja PR która nagłośni w mediach naszą inicjatywę oraz poprowadzi działania w mediach społecznościowych.

Warto pamiętać, że działania w ramach strategii Marketingu Zaangażowanego Społecznie muszą być ze strony inicjatora autentyczne. Jeśli ludzie do których kierujemy przekaz wyczują fałsz, będzie brakować transparentności działań możemy na tym tylko stracić wizerunkowo. A wiadomo dobry, wiarygodny wizerunek buduje się latami. Traci jednak bardzo szybko.

 

Inspiracja: Justyna Berniak–Woźny, Piąte „C” – cel społeczny” Magazyn Case Open, 14.04.2016

 

Kontakt

KeyK Project Marketing&Media

ul. Chwarznieńska 158A
81-601 Gdynia
tel. 58 351 31 11
tel.kom. 660 78 47 38
email:

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez KeyK Project z siedzibą w Gdyni przekazanych przeze mnie danych osobowych, w rozumieniu ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku „o ochronie danych osobowych" (Dz. U. z 2002 roku, Nr 101 poz. 926 t.j. z późn. zm.). Przyjmuję do wiadomości, że jestem uprawniony(a) do dostępu do swoich danych i ich poprawiania, że podanie przeze mnie danych osobowych jest dobrowolne. Mam prawo ją cofnąć w dowolnym momencie (dane przetwarzane są do czasu cofnięcia zgody). Zapoznałem się z Klauzulą informacyjną. Mam prawo dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo sprzeciwu, prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego lub przeniesienia danych. Administratorem jest KeyK Project z siedzibą w Gdyni. Administrator przetwarza dane zgodnie z Polityką Prywatności.
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots. (see: www.captcha.net) Wpisz tekst z obrazka w to pole (wielkość liter ma znaczenie)

KeyK Project Marketing&Media 2024
Strona używa cookies. Wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Zapoznaj się z Polityką Cookies oraz Klauzulą informacyjną Polityki Prywatności .