Blog
Marketing Zaangażowany Społecznie.
Lubimy firmy o których wiemy, że angażują się w działania społecznie. Zarówno na skalę globalną jak i w mikro skali społeczności lokalnych. Badania Edelman Good Purpose z 2012 roku pokazały, że aż 87% konsumentów oczekuje, że biznes będzie się angażował w cele społeczne równie mocno co w cele biznesowe.
Wynika z tego jasno, że nasi konsumenci oczekują tego od przedsiębiorstw. Działania społeczne powinny stać się częścią, a być może nawet filarem strategii marketingowej firmy. Czym jest Marketing Zaangażowany Społecznie (CRM – cause related marketing)? To strategia marketingowa, która wiąże markę lub konkretny produkt/usługę z celem lub grupą celów społecznych. CRM poprawia wizerunek firmy, przyczynia się do wzrostu zaufania klientów. W konsekwencji może przełożyć się na wzrost sprzedaży lub zwiększoną lojalność konsumentów w stosunku do danej firmy/marki. Cechą charakterystyczną jest uzależnienie przekazanej kwoty od podjęcia przez konsumenta konkretnych działań. Na pewno znany jest projekt Danone Polska i Polskiej Akcji Humanitarnej ‘Podziel się posiłkiem’ którego celem było gromadzenie funduszy, które przekazywane były następnie na rzecz akcji Pajacyk, zajmującej się dożywianiem dzieci w szkołach. Akcję wspierały te osoby które kupowały produkty marki Danone oznaczone logo „Podziel się posiłkiem!”
W przypadku lokalnej kawiarni może być to np. 1zł z zakupionego konkretnego deseru przekazany na schronisko dla psów działające w tej samej miejscowości. Ważne aby klienci się z tym utożsamiali. Ważne jest aby cel był jasno określony i zebrane środki faktycznie przekazane na wskazany i komunikowany społeczności/klientom cel. Działania muszą być transparentne i namacalne – co w dobie wirtualizacji świata ma spore znaczenie.
Jednak bez odpowiedniego wsparcia marketingowego działania nie będą widoczne. A żeby były skuteczne ludzie muszą o nich wiedzieć. Często niezbędne jest wsparcie marketingowe firmy i zaangażowanie w projekt agenci marketingowej czy agencji PR które nagłośnią ideę która przyświeca organizacji.
Na co zwrócić uwagę? Między innymi na prosty, czytelny i jasny dla odbiorcy przekaz. Przekaz z którym będą się identyfikować, który jest bliski ich sercu (cytowane już wcześniej psiaki w schronisku, które na zimę potrzebują ciepłych bud). Bez dobrego grafika, fotografa czy agencji brandingowej się nie obędzie. Trzeba będzie przygotować grafiki, zdjęcia a być może nawet film ze schroniska. To właśnie obraz oraz jasny i czytelny komunikat przyciągnie uwagę naszych obecnych oraz przyszłych klientów. Pozwoli nam zaangażować i zachęcić ich do zakupu konkretnego deseru z którego dochód zostanie przekazany na zakup bud.
Warto zastanowić się nad czasem trwania kampanii. Czy będzie ona określona w czasie czy będzie trwała tak długo aż wszystkie psy w schronisku będą miały nowe schronienia na zimę. W tego typu projektach bardzo ważna jest komunikacja. Obecni klienci dowiedzą się o naszej inicjatywne na miejscu w kawiarni, to oczywiste. Bezwzględnie trzeba o tym jednak poinformować osoby, które niekoniecznie naszymi klientami są. Bez dobrze, ciekawe poprowadzonej komunikacji przedsięwzięcie spali na panewce. I w tym momencie może służyć wsparciem agencja PR która nagłośni w mediach naszą inicjatywę oraz poprowadzi działania w mediach społecznościowych.
Warto pamiętać, że działania w ramach strategii Marketingu Zaangażowanego Społecznie muszą być ze strony inicjatora autentyczne. Jeśli ludzie do których kierujemy przekaz wyczują fałsz, będzie brakować transparentności działań możemy na tym tylko stracić wizerunkowo. A wiadomo dobry, wiarygodny wizerunek buduje się latami. Traci jednak bardzo szybko.
Inspiracja: Justyna Berniak–Woźny, Piąte „C” – cel społeczny” Magazyn Case Open, 14.04.2016
Tagi
zobacz inne
Nie ma sprzedaży w firmie bez wsparcia działu marketingu. Dział marketingu nie ma środków na promocję firmy jeśli dział sprzedaży nie sprzeda produktów/usług i nie zamknie transakcji zrealizowanymi płatnościami. Zamknięte koło i dwa działy z często szorstką przyjaźnią na koncie.
Więcej