Blog

Platformy społecznościowe. Jak wybrać?

Od dłuższego czasu obserwujemy umacniająca się rolę mediów społecznościowych. Coraz mniej jest firm, które w mediach społecznościowych nie funkcjonują. Zanim jednak zainwestujemy swój czas i środki w social media warto przeprowadzić rzetelną analizę gdzie potencjalni i przyszli klienci marki są.

Na początku warto zaznaczyć, że platformy bardzo popularne za granicą niekoniecznie są równie popularne w naszym kraju. Planujecie kampanię w mediach społecznościowych w Australii, Kanadzie, Francji, Niemczech, Wielkiej Brytanii, Tajlandii czy USA– sugeruję Facebook, w Chinach najpopularniejszy jest SinaWeibo. A Indie z ponad miliardem mieszkańców? Tutaj królują platformy: Whatsapp, Facebook Messenger i Facebook.

Przejdźmy jednak z poziomu globalnego do naszego lokalnego.

Ilu mamy użytkowników internetu w Polsce? 25,7ml czyli 67% populacji kraju ma do niego dostęp. 13 milionów aktywnie korzysta z mediów społecznościowych. Jeśli na te dane nałożymy informację, że w mediach społecznościowych w ciągu doby spędzamy średnio 2,1h, tym ważniejsze jest, aby wybrać optymalną pod kątem marki platformę/platformy społecznościowe. Powołując się na cytowany wyżej raport „Digital, Social&Mobile in 2015” warto jeszcze dodać, że użytkowników korzystających z mediów społecznościowych za pomocą urządzeń mobilnych jest 9,2 miliona. Patrząc na trendy, na pewno dane te będą wzrastać. Zresztą od 2014 roku wzrosły średnio o 28%.

Przechodząc do konkretów.

Niekwestionowanym liderem mediów społecznościowych w Polsce jest Facebook posiadający 19.372.845 użytkowników (real users) zgodnie z dostępnymi grudniowymi danymi*. Jeśli swoją kampanię kierujecie do na przykład kobiet z województwa pomorskiego w wieku 25+ to potencjalny zasięg Waszej kampanii wyniesie około 5400 osób. Czy to dużo czy to mało – wszystko zależy od celu jaki sobie stawiacie. Jednak patrząc na popularność Facebooka można powiedzieć , że zdecydowana większość marek znajdzie na tej platformie osoby zainteresowane wejściem w interakcję. Jaka ona będzie i jakie efekty przyniesie – zależy od wielu czynników. Między innymi od treści, kreacji, wezwań do działania, optymalizacji kampanii, budżetu itd. Na początku jednak bezwzględnie trzeba określić cel kampanii. Prowadzenie ciekawego, angażującego profilu to również sztuka niełatwa, dlatego warto rozważyć powierzenie jej profesjonalistom z dobrej i sprawdzonej agencji social media czy agencji Public Relations. Na nich wtedy zrzucamy ogrom pracy i odpowiedzialności za kreowanie wizerunku naszej firmy w social mediach.

Twitter – nadal nie doceniany w Polsce ale rosnący w siłę ma „jedynie” 3.826.124 użytkowników. Najświeższymi danymi dzieli na temat jego użytkowników Sotrender. Ponad połowa użytkowników krajowego Twittera to mężczyźni. Mikroblog najpopularniejszy jest wśród osób w wieku 25-34 lata. Może być to ciekawostką jest również bardzo popularny wśród mężczyzn w wieku 55+. Tutaj Twitterowiczów jest 502 tysiące! Kobiet w tym wieku jest 291tys. Jeśli więc mamy produkt/usługę idealnie wpasowujący się w tą grupę odbiorców to pomimo faktu, że Twitter najpopularniejsza platformą społecznościową w Polsce nie jest, to właśnie tutaj powinniśmy z komunikacją naszej marki być.

Trudno aby w zestawieniu pominąć platformę YouTube która zgodnie z danymi Sotrendera ma 18,6 miliona użytkowników. Jaka grupa docelowa jest najliczniejsza? Tak, znowu osoby w wieku 25-34 lata. Warto jednak pamiętać, że YouTube to przede wszystkim rozrywka i bardzo szeroko rozumiana kultura. Patrząc jednak na trendy, video to przyszłość mediów społecznościowych, więc jeśli mamy możliwość przygotowania ciekawego materiału video, należy ten ruch bardzo poważnie rozważyć. Filmy to jednak nie bułka z masłem. Pytanie czy ma to być video blog firmowy, czy filmy pokazujące usługi naszej firmy z różnej perspektywy, kto ma być „twarzą” owych materiałów ... Bardzo ważna jest również konwencja w jakiej materiały są realizowane. Warto pamiętać zasadę „Jak nas widzą tak nas piszą”. A media społecznościowe a właściwie ludzie którzy w nich funkcjonują są często bezlitośni. Jest bardzo wiele pytań na które warto sobie odpowiedzieć przed uruchomieniem kanału, tak aby promocja firmy była skuteczna, zauważalna i trafiała do przyszłych i obecnych klientów.

LinkedIn to z kolei 1.209.915 użytkowników (real users) i jest nieco mniej popularnie niż GoldenLine z użytkownikami na poziomie 1 803 441 osób**. Powołując się na opracowanie Wirtualnych Mediów z 2014 roku polscy użytkownicy LinkedIn to prawie równo po połowie mężczyźni i kobiety, w większości w wieku 25-34 lata, w 2/3 posiadający wyższe wykształcenie, mieszkający w miastach powyżej 500 tys. Choć może być zaskakującym dla niektórych, że drugą licznie odwiedzającą i mającą profile na LinkedIn.com grupą to mieszkańcy wsi. W przypadku Goldenline.pl to właśnie przedstawiciele wsi to najliczniejsza grupa użytkowników.

Jak widać, aby wybrać optymalną/optymalne platformy w mediach społecznościowych niezbędna jest dogłębna wiedza na ich temat. Nie warto zdawać się na przypadki czy intuicję. Budowa wizerunku trwa latami a można ją nadszarpnąć jednym nieprzemyślanym wpisem czy niedopasowanym do wizerunku firmy filmem.

 

*http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/najpopularniejsze-serwisy-tematyczne-w-grudniu-2015-roku

**http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/twitter-rekordowo-popularny-w-polsce-jacy-sa-jego-uzytkownicy

 

Kontakt

KeyK Project Marketing&Media

ul. Chwarznieńska 158A
81-601 Gdynia
tel. 58 351 31 11
tel.kom. 660 78 47 38
email:

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez KeyK Project z siedzibą w Gdyni przekazanych przeze mnie danych osobowych, w rozumieniu ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku „o ochronie danych osobowych" (Dz. U. z 2002 roku, Nr 101 poz. 926 t.j. z późn. zm.). Przyjmuję do wiadomości, że jestem uprawniony(a) do dostępu do swoich danych i ich poprawiania, że podanie przeze mnie danych osobowych jest dobrowolne. Mam prawo ją cofnąć w dowolnym momencie (dane przetwarzane są do czasu cofnięcia zgody). Zapoznałem się z Klauzulą informacyjną. Mam prawo dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo sprzeciwu, prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego lub przeniesienia danych. Administratorem jest KeyK Project z siedzibą w Gdyni. Administrator przetwarza dane zgodnie z Polityką Prywatności.
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots. (see: www.captcha.net) Wpisz tekst z obrazka w to pole (wielkość liter ma znaczenie)

KeyK Project Marketing&Media 2024
Strona używa cookies. Wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Zapoznaj się z Polityką Cookies oraz Klauzulą informacyjną Polityki Prywatności .