Blog
Grafika. Podstawa przekazu reklamowego.
Z codziennych doświadczeń wiemy, że jeśli ulotka czy reklama prasowa składa się głownie z tekstu to najczęściej ją pomijamy wzrokiem i idziemy do ciekawszych, przyciągających wzrok reklam czy tekstów z ładnymi zdjęciami/grafikami. Tak. Wróciliśmy do epoki pisma obrazkowego.
Oczywiście to żadna nowość, choć czasami się o tym zapomina. Firmy chcą wszystko zawrzeć w jednym, często bardzo małym formacie reklamowym – czy to w banerach internetowych czy na bilbordach reklamowych stojących przy drodze, z którym kierowca ma bardzo ograniczony w czasie kontakt wzrokowy.
W przypadku reklam internetowych łatwo zrobić testy i w przypadku kreacji która nie przyciąga uwagi w szybki i bezbolesny sposób można ją podmienić. Warto pokusić się o testy na grupach kontrolnych tak aby realizując już kampanię docelową mieć pewność, że będzie ona skuteczna i „klikalna”.
W przypadku projektowania bilbordów polecamy test „pudełka zapałek”. Polega on na pomniejszeniu na monitorze projektu tak długo aż będzie wielkości standardowego pudełka zapałek. Jeśli będzie czytelny ze standardowej odległości w jakiej patrzymy na monitor czyli około 50-60cm, jeśli będziemy w stanie wszystko przeczytać i obejrzeć wyraźnie grafikę – znaczy, że projekt jest dobry. Jest szansa, że zostanie przeczytany przez kierowcę. Inną sprawą jest czy kreacja graficzna go zainteresuje i przyciągnie wzrok. To już jednak praca agencji reklamowej lub agencji brandingowej żeby przygotować taki przekaz który z jednej strony przyciągnie wzrok, z drugiej zadba o to by przekaz był spójny z wizerunkiem firmy, stosowaną identyfikacją wizualną firmy oraz oczywiście celami jakie stawiamy przed realizowaną kampanią.
W przypadku grafik w mediach drukowanych (magazyny, gazety) najlepiej odbierane są te, których średnia wielkość grafiki zajmuje zdecydowanie więcej niż ¼ powierzchni reklamy. Bardzo ważnej są: zastosowane kolory, zdjęcia/grafiki, font (czcionka), nagłówki. Rozmieszczenie i ułożenie względem siebie. Warto pamiętać o tym, że zasada „więcej nie znaczy lepiej” ma również zastosowanie w przypadku reklam. Reklama musi być „lekka”, mieć tzw. „oddech”, przestrzeń.
Zdjęcia czy elementy graficzne – oryginalne czy wielokrotnie powielane zdjęcia stockowe? Jeśli tylko jest taka możliwość warto wykonać dedykowaną sesję zdjęciową. Mamy wtedy pewność, że dane zdjęcia będą kojarzone tylko z naszą firmą. Jedno zdjęcie warte jest 1000 słów. To nie slogan, to czysta prawda. Na współpracy z fotografami nie warto oszczędzać. Dobry fotograf jest na wagę złota. To właśnie dzięki jego unikalnym zdjęciom nasz produkt będzie sprzedawany. Często zapominają o tym hotele czy restauracje. A to właśnie zdjęcie pięknego wnętrza, otoczenia oddające klimat obiektu czy wyjątkowych dań w restauracji na widok których jesteśmy natychmiast głodni stanowi o sukcesie tego biznesu. Doskonale wiedzą to restauracje powiązane ze znanym kucharzem, przedsiębiorcom i celebrytom Gordonem Ramsay.
Ludzie czytają tylko 20% treści które są na stronie internetowej. Przerażające prawda? Dobra agencja marketingowa znajdzie złoty środek pomiędzy ilością treści a grafiką. Prawdą jest także to, że zdjęcia/grafiki przyciągną wzrok lecz nie wpłyną na pozycję naszej witryny na stronach wyszukiwania Google. Tutaj liczy się tekst/słowa kluczowe. Unikalna treść warto dodać. Zbyt duża ilość grafik może również przy złej kompresji sprawić, że strona będzie ważyć zbyt dużo a co za tym idzie będzie długo ładować się na komputerach naszych klientów. A mamy tylko 3 sekundy. Jak w tym czasie strona się nie uruchomi tracimy naszego potencjalnego klienta.
Warto się wyróżnić. KeyK Project Marketing&Media robi to poprzez dodawanie do wpisów blogowych zdjęć przyrody powiązanych, choć w bardzo zawoalowany sposób z tematem wpisu. Nie korzystamy w tym wypadku ze sztampowych zdjęć biznesowych. To nas w pewien sposób wyróżnia na rynku.
Projektowanie graficzne się zmienia, nasze postrzeganie co nam się podoba a co nie również się zmienia. Reklamy które były ciekawe i sprzedawały produkty/usługi 4 lata temu, dzisiaj są nieakceptowalne. Warto o tym pamiętać.
Tagi
zobacz inne
Dlaczego warto zainwestować w outsourcing działu marketingu zamiast budować własny wieloosobowy dział? Poznaj zalety współpracy z doświadczoną agencją marketingową.
WięcejPomimo lat pracy, wydawałoby się stale ponoszącej się świadomości marketingowej wśród wielu przedsiębiorców nadal pokutuje przeświadczenie, że zatrudnienie wysokiej klasy, drogiego specjalisty czy nawiązanie współpracy z agencją marketingową to zbędny wydatek. Nic bardziej mylnego.
Więcej