Blog

Internal PR. Postaw na pracowników!
Fundamenty współczesnego rozumienia działania zwanego PR wewnętrzny (internal PR) zostały położone przez brytyjską spółkę Railtrack w 1997 roku. Zdecydowała się ona przeznaczyć 730 tys. funtów na poprawę komunikacji pomiędzy pracownikami oraz wyjaśnienia im celów i strategii przedsiębiorstwa.
Badania przeprowadzone po zakończeniu projektu przyniosły zaskakujące wyniki. Ponad 90% pracowników w znaczący sposób usprawniło pracę z poszczególnymi oddziałami, ponad 80% zrozumiało cele firmy i zaczęło się z nimi utożsamiać. Choć finalnie spółka przestała zarządzać infrastrukturą kolejową Wielkiej Brytanii, jej doświadczenia z zakresu wewnętrznego PR stały się źródłem inspiracji dla przedsiębiorstw z licznych krajów świata, a wypracowany w 1997 roku model wielokrotnie powtarzano, ponieważ przynosił wymierne korzyści.
Na czym polega PR wewnętrzny?
Jest to długofalowe i zaplanowane działanie skierowane do pracowników przedsiębiorstwa. Ma na celu zwiększyć wiedzę kadr o firmie, jej celach, planach, produktach, strategii, sytuacji rynkowej, strukturze zatrudnienia i wszelkich innych aspektach niezbędnych do wykonywania obowiązków pracowniczych. PR wewnętrzny ugruntowuje lojalność zatrudnionych, ich motywacje i przywiązanie do pracodawcy. W niektórych przedsiębiorstwach analogiczne działania agencje PR kierują również do rodzin pracowników lub ich przyjaciół oraz najbliższego otoczenia firmy: inwestorów, rady nadzorczej, głównych akcjonariuszy.
Skuteczne kampanie PR wewnętrznego nie odbywają się „jednostronnie”, ale w formie dialogu. Agencje marketingowe regularnie badają poziom zadowolenia pracowników danej organizacji, analizują zgłoszone przez nich sugestie, np. w zakresie ulepszenia procesów, czy podziału obowiązków. Filarem PR wewnętrznego jest faktyczna troska o kadry: godziwe wynagrodzenie, równe traktowanie, przyjazna atmosfera.
Wymierne korzyści z inwestycji w PR wewnętrzny
Przedsiębiorstwa przeznaczają spore środki na internal PR, ponieważ inwestycja zwraca się wielokrotnie. Nasza agencja PR współpracowała w tym zakresie z wieloma firmami. Nasi Klienci wśród najważniejszych korzyści wymienili: zmniejszenie rotacji, lepszą obsługę klienta, zwiększenie lojalności, motywacji i wydajności pracowników, poprawę wizerunku firmy i jej promocję.
- Im większa wiedza pracownika o firmie, jej produktach, celach i projektach, tym lepsze decyzje podejmie podczas wykonywania codziennych obowiązków. Dobrze poinformowani pracownicy mogą stać się cennym źródłem inspiracji dla zespołu zarządzającego. Wiele pomysłów na udoskonalenie działań firmy wychodzi od pracowników.
- PR wewnętrzny daje wiedzę umożliwiającą lepszą, skuteczniejszą i sprawniejszą obsługę klientów, a tym samym zwiększenie zysków przedsiębiorstwa.
- Pracownicy, zaangażowani pracownicy mogą stać się ambasadorami firmy. Polecać jej usługi lub produkty przyjaciołom, znajomym, rodzinie. Budować pozytywną opinię o marce, co przyniesie równie wymierne efekty jak kampanie reklamowe.
- Z badań Harvard Business School wynika, że ponad 70% kryzysowych sytuacji komunikacyjnych w firmach zostało spowodowane przez byłych lub obecnych pracowników przedsiębiorstwa. Niezadowolenie kadr może powodować trudne do naprawienia szkody wizerunkowe, których można uniknąć.
- PR wewnętrzny pozwala pracownikom lepiej zrozumieć cele firmy oraz ich miejsce w strukturze przedsiębiorstwa. Osoby znające mechanizmy i przyczyny poszczególnych działań są bardziej zmotywowane do pracy.
- Konflikty w zespole pracowniczym nie tylko utrudniają i opóźniają realizację projektów, ale w skrajnych przypadkach mogą ją sparaliżować. Zgrany zespół to znacznie mniejsze ryzyko nieporozumień, opóźnień i sytuacji, które narażą pracodawcę na niepotrzebne straty.
- Rotacja pracowników zawsze wiąże się z kosztami, wynikającymi z konieczności przeprowadzenia rekrutacji, wdrożenia i przeszkolenia nowej osoby, „zawieszenia” lub spowolnienia projektów, koordynowanych przez odchodzącego pracownika. Troska o zatrudnionych i sprawnie prowadzony PR wewnętrzny wzmacnia zadowolenie kadry oraz identyfikację z firmą, co w znaczący sposób przekłada się na dłuższy staż pracy ugruntowany lojalnością.
- Zmiany w organizacji skutkują niezadowoleniem części kadry lub obawami o jutro. PR wewnętrzny pozwala łagodnie przeprowadzić pracowników przez proces adaptacyjny, co usprawnia działanie przedsiębiorstwa i zmniejsza rotację.
- PR wewnętrzny buduje pozytywny wizerunek pracodawcy (employer branding), co ma istotny wpływ w procesach rekrutacyjnych i przyciąga do przedsiębiorstwa najlepszych, dostępnych na rynku ekspertów.
Tagi
Zobacz inne

Opracowanie strategii AI (Artificial Intelligence, Sztuczna Inteligencja) dla średniej wielkości przedsiębiorstw wymaga kompleksowego podejścia do integracji sztucznej inteligencji w sposób, który jest zgodny z celami biznesowymi i maksymalizuje efektywność. Pierwszym krokiem jest zrozumienie specyficznych potrzeb organizacji, co wymaga dokładnej oceny obecnych procesów i identyfikacji obszarów, w których AI może dodać wartość. Może to obejmować poprawę obsługi klienta, optymalizację operacji łańcucha dostaw, optymalizację działań marketingowych lub poprawę podejmowania decyzji poprzez analizę danych.
Więcej
Opinie online mają ogromny wpływ na wizerunek marki i zarządzanie reputacją. Stanowią bezpośrednie odzwierciedlenie doświadczeń i opinii konsumentów. Potencjalni klienci często polegają na tych opiniach, aby ocenić wiarygodność i jakość produktów lub usług, co wpływa na ich decyzje zakupowe.
WięcejArchiwum
- Wykorzystanie AI w średniej wielkości przedsiębiorstwach sty 29, 2025
- Dlaczego opinie klientów online mają znaczenie i jak je zdobywać? sty 28, 2025
- Etyczny marketing i zrównoważony rozwój. Jak komunikować ekologiczne wartości i transparentność w biznesie? sty 27, 2025
- Jak prowadzić skuteczny blog firmowy? sty 26, 2025
- Jak przeprowadzić skuteczną ankietę wśród klientów i wykorzystać zebrane dane? sty 25, 2025
- e-mail marketing: czy to nadal działa i jak to robić dobrze? sty 24, 2025
- Jak zwiększyć sprzedaż przy ograniczonym budżecie marketingowym? Praktyczne wskazówki i strategie dla małych i średnich firm sty 22, 2025
- Od teorii do praktyki. Praktyczne zastosowania sztucznej inteligencji (AI) w marketingu sty 21, 2025
- Siła partnerstwa. Dlaczego współpraca z agencją marketingową może być kluczowa dla rozwoju Twojej marki sty 19, 2025
- Odkrywanie tajemnic skutecznej komunikacji w mediach społecznościowych sty 10, 2025