Blog
Kolory w reklamie a odbiorca przekazu
Dobrze stworzone i przemyślane kreacje graficzne, w tym reklamy są jednym z elementów, które mogą doprowadzić naszą firmę do sukcesu. Najlepszym ze sposobów dotarcia do potencjalnego odbiorcy jest obraz – to właśnie on na najdłużej zapada w pamięci odbiorcy i pozwala mu na ewentualne zapamiętanie marki. Co ważne, w obrazie liczą się nie tylko kształty, ale i kolory.
Obraz w reklamie to podstawa, bez której sukces w marketingu ma nikłe szansy na zaistnienie (reklamy TV, reklamy w prasie, reklamy w internecie, outdoor, ulotki, foldery, media społecznościowe takie jak Facebook, Instagram ... - można wymieniać bez końca). Kwestią, która ma znacznie podczas pierwszego zetknięcia się z nim, jest nie przekaz, a kolor. To właśnie on sprawi, że nasze początkowe odczucia będą pozytywne lub negatywne, a tym samym wpłynie na dalszy odbiór reklamy.
Psychologia koloru
Współczesna i wszystkim osobom zajmującym się zawodowo projektowaniem graficznym czy marketingiem dobrze znana psychologia koloru oraz ich zastosowanie w sprzedaży opisuje, że kolory aż w 85% wpływają na wybór konkretnych produktów wśród potencjalnych odbiorców. Co ważne, każdy z kolorów wywołuje u ludzi konkretne psychofizyczne odczucia i reakcje, a tym samym możemy jako marketerzy w pewien sposób sterować emocjami odbiorcy naszej reklamy czy przekazu.
Paleta kolorów ukazywana w postaci koła od lat wspiera nie tylko malarzy i architektów w tworzeniu swoich dzieł, ale również grafików, którzy w pracy marketingowej wykorzystują je, aby wpływać na zachowania potencjalnych odbiorców. Warto pamiętać o tym, że przeciwległe na palecie kolorów kolory najlepiej ze sobą kontrastują, dopełniając się jednocześnie.
Wśród najpopularniejszych i najbardziej dominujących kolorów, które przyciągają wzrok i przykuwają uwagę, są z pewnością kolory czerwony i pomarańczowy, które od lat stanowią bazę do podkreślania wyprzedaży, obniżek cenowych. Wszelkie zielenie i odcienie niebieskiego kojarzone są raczej z grafikami informacyjnymi, natomiast szarości używa się jako tło kontrastowe.
Jakie emocje towarzyszą kolorom?
Wybierając konkretny kolor, w odpowiedniej tonacji, a także i nasyceniu jesteśmy w stanie wywołać u potencjalnych odbiorców konkretne emocje. Tak np. niebieski w reklamie uspokaja i wycisza. Odcienie żółci wspomagają zapamiętanie i stymulują wyobraźnię. Biel stosuje się jako tło, które uwydatnia inne kolory np. podczas sesji zdjęciowych, a czerwony pobudza zmysły i zachęca do wykonania szybkiej akcji. Czernie podkreślają klasę i elegancję oraz informują o wysokim standardzie. Zastosowanie zieleni w reklamie przywoła poczucie bezpieczeństwa i relaksuje.
Czy wszyscy odbierają reklamę tak samo?
Sposób, w jaki dotrze do nas reklama, a dokładniej obraz i jakie wywoła w nas odczucia, za każdym razem jest inny. Co ważne, różnice te zauważalne są także w płci do której skierowana jest reklama. Inne odczucia będą mieć mężczyźni, a inne kobiety nawet w przypadku tej samej reklamy - to oczywiście żadna nowość, prawda? Kobieta możne powiedzieć "Nie podoba mi się", mężczyzna z kolei będzie zachwycony. Jeśli reklama jest skierowana właśnie do mężczyzn to ok. Jeśli jednak do kobiet lub par - być może został popełniony błąd w założeniach projektowych.
Powszechnie uznaje się, że kobiety bardziej reagują na kolory w reklamie i odbierają je silniej, w momencie, gdy mężczyźni nie do końca widzą kontrasty i różnice pomiędzy poszczególnymi barwami.
Chcąc stworzyć reklamę idącą z duchem czasów, warto pokusić się o skorzystanie z tzw. trendbooków. W przypadku kolorów wyrocznią jest Pantone prezentujący rokrocznie "kolor roku". W przypadku projektów graficznych warto śledzić na przykład Visual Trends Adobe.
Pamiętajmy jednak o jednym. Czasami mniej znaczy więcej. Projekty graficzne którymi zachwyca się branża w ostatnich latach są minimalistyczne. Gra się głównie układem, fontem (czcionką). Takie projekty bardzo wyróżniają się na tle wszechogarniającej pstrokacizny i bardzo często widzianego kiczu. Warto więc dać szansę dobremu grafikowi na autorski, ciekawy projekt. Niekoniecznie sugerowanie się konkurencją i ich kreacjami graficznymi jest najlepszym doradcą. Wyobraźcie sobie swój produkt na półce sklepowej. Wszystkie opakowania się kolorowe - na półce widać tylko ścianę kolorów. Tylko jedna firma pokusiła się o oryginalność. Jej opakowania są białe, z eleganckim czarnym matowym napisem i przyciągającym wzorkiem fontem (czcionką).
Projektując zawsze pamięta się o grupie docelowej. Jeśli naszymi klientami są osoby o wyrobionym guście, wymagające, zwracające uwagę na estetykę otoczenia owe białe opakowanie bardziej je zainteresuje niż "pstrokacizna" obok. Dlatego dobra agencja marketingowa czy brandingowa zanim rozpocznie pracę nad projektem poprosi o brief kreatyny w którym właśnie między innymi opisuje się grupę docelową dla której owy projekt jest przygotowywany.
Tagi
zobacz inne
Wiele firm na swoje profile w mediach społecznościowych. Mają je galerie handlowe, mają zakłady produkcyjne, mają hotele i restauracje, drukarnie, agencje marketingowe czy agencje PR. Jednak samo posiadanie profilu w mediach społecznościowych nie gwarantuje sukcesu. To oczywiste ale warto o tym mówić.
WięcejKażda marka powinna mieć swoją strategię marketingową. Nie rozumianą jedynie jako opasła księga schowana w szufladzie ale rozumiane jako DNA które jest integralna częścią marki. DNA które jest w jej komunikacji, działaniach rynkowych, zachowaniu a także w działaniach pracowników.
Więcej