Kolory w reklamie a odbiorca przekazu

Dobrze stworzone i przemyślane kreacje graficzne, w tym reklamy są jednym z elementów, które mogą doprowadzić naszą firmę do sukcesu. Najlepszym ze sposobów dotarcia do potencjalnego odbiorcy jest obraz – to właśnie on na najdłużej zapada w pamięci odbiorcy i pozwala mu na ewentualne zapamiętanie marki. Co ważne, w obrazie liczą się nie tylko kształty, ale i kolory.

Obraz w reklamie to podstawa, bez której sukces w marketingu ma nikłe szansy na zaistnienie (reklamy TV, reklamy w prasie, reklamy w internecie, outdoor, ulotki, foldery, media społecznościowe takie jak Facebook, Instagram ... - można wymieniać bez końca). Kwestią, która ma znacznie podczas pierwszego zetknięcia się z nim, jest nie przekaz, a kolor. To właśnie on sprawi, że nasze początkowe odczucia będą pozytywne lub negatywne, a tym samym wpłynie na dalszy odbiór reklamy.


Psychologia koloru
Współczesna i wszystkim osobom zajmującym się zawodowo projektowaniem graficznym czy marketingiem dobrze znana  psychologia koloru oraz ich zastosowanie w sprzedaży opisuje, że kolory aż w 85% wpływają na wybór konkretnych produktów wśród potencjalnych odbiorców. Co ważne, każdy z kolorów wywołuje u ludzi konkretne psychofizyczne odczucia i reakcje, a tym samym możemy jako marketerzy w pewien sposób sterować emocjami odbiorcy naszej reklamy czy przekazu.


Paleta kolorów ukazywana w postaci koła od lat wspiera nie tylko malarzy i architektów w tworzeniu swoich dzieł, ale również grafików, którzy w pracy marketingowej wykorzystują je, aby wpływać na zachowania potencjalnych odbiorców. Warto pamiętać o tym, że przeciwległe na palecie kolorów kolory najlepiej ze sobą kontrastują, dopełniając się jednocześnie.


Wśród najpopularniejszych i najbardziej dominujących kolorów, które przyciągają wzrok i przykuwają uwagę, są z pewnością kolory czerwony i pomarańczowy, które od lat stanowią bazę do podkreślania wyprzedaży, obniżek cenowych. Wszelkie zielenie i odcienie niebieskiego kojarzone są raczej z grafikami informacyjnymi, natomiast szarości używa się jako tło kontrastowe.


Jakie emocje towarzyszą kolorom?
Wybierając konkretny kolor, w odpowiedniej tonacji, a także i nasyceniu jesteśmy w stanie wywołać u potencjalnych odbiorców konkretne emocje. Tak np. niebieski w reklamie uspokaja i wycisza. Odcienie żółci wspomagają zapamiętanie i stymulują wyobraźnię. Biel stosuje się jako tło, które uwydatnia inne kolory np. podczas sesji zdjęciowych, a czerwony pobudza zmysły i zachęca do wykonania szybkiej akcji. Czernie podkreślają klasę i elegancję oraz informują o wysokim standardzie. Zastosowanie zieleni w reklamie przywoła poczucie bezpieczeństwa i relaksuje.


Czy wszyscy odbierają reklamę tak samo?
Sposób, w jaki dotrze do nas reklama, a dokładniej obraz i jakie wywoła w nas odczucia, za każdym razem jest inny. Co ważne, różnice te zauważalne są także w płci do której skierowana jest reklama. Inne odczucia będą mieć mężczyźni, a inne kobiety nawet w przypadku tej samej reklamy - to oczywiście żadna nowość, prawda? Kobieta możne powiedzieć "Nie podoba mi się", mężczyzna z kolei będzie zachwycony. Jeśli reklama jest skierowana właśnie do mężczyzn to ok. Jeśli jednak do kobiet lub par - być może został popełniony błąd w założeniach projektowych. 

Powszechnie uznaje się, że kobiety bardziej reagują na kolory w reklamie i odbierają je silniej, w momencie, gdy mężczyźni nie do końca widzą kontrasty i różnice pomiędzy poszczególnymi barwami.

Chcąc stworzyć reklamę idącą z duchem czasów, warto pokusić się o skorzystanie z tzw. trendbooków. W przypadku kolorów wyrocznią jest Pantone prezentujący rokrocznie "kolor roku". W przypadku projektów graficznych warto śledzić na przykład Visual Trends Adobe.

Pamiętajmy jednak o jednym. Czasami mniej znaczy więcej. Projekty graficzne którymi zachwyca się branża w ostatnich latach są minimalistyczne. Gra się głównie układem, fontem (czcionką). Takie projekty bardzo wyróżniają się na tle wszechogarniającej pstrokacizny i bardzo często widzianego kiczu. Warto więc dać szansę dobremu grafikowi na autorski, ciekawy projekt. Niekoniecznie sugerowanie się konkurencją i ich kreacjami graficznymi jest najlepszym doradcą. Wyobraźcie sobie swój produkt na półce sklepowej. Wszystkie opakowania się kolorowe - na półce widać tylko ścianę kolorów. Tylko jedna firma pokusiła się o oryginalność. Jej opakowania są białe, z eleganckim czarnym matowym napisem i przyciągającym wzorkiem fontem (czcionką).

Projektując zawsze pamięta się o grupie docelowej. Jeśli naszymi klientami są osoby o wyrobionym guście, wymagające, zwracające uwagę na estetykę otoczenia owe białe opakowanie bardziej je zainteresuje niż "pstrokacizna" obok.  Dlatego dobra agencja marketingowa czy brandingowa zanim rozpocznie pracę nad projektem poprosi o brief kreatyny w którym właśnie między innymi opisuje się grupę docelową dla której owy projekt jest przygotowywany.   

Dnia mar 27, 2018

Facebook

Archiwum

Tagi

Vivaldi
KeyK Project Poleca Blog
Employer branding. Pracodawco zacznij działać!

Według raportu Antal, "publikacje w mediach o firmie" to najważniejsze źródło informacji o przedsiębiorstwie jako pracodawcy. Do tego, 59 proc. uznaje "wielkość i prestiż firmy" za silne strony pożądanych pracodawców. Jakie wyzwania niesie to przed działami HR i marketerami?

Więcej
Miej parcie na media... albo zgiń

Wiele firm marzy aby publikacje na ich temat pojawiały się w mediach. Nie w kontekście kryzysu ale informacji wcześniej zaplanowanych np. wprowadzania nowego produktu czy usługi na rynek, zmian kadrowych, otwarcia nowego oddziału itd.

Więcej
Zapraszamy na Bloga

Adres korespondencyjny:

KeyK Project Marketing&Media
ul. Chwarznieńska 158A
81-601 Gdynia
tel. 58 351 31 11
tel.kom. 660 78 47 38

Siedziba firmy:

Moderna Office
ul. Kilińskiego 5/4A
81-386 Gdynia

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez KeyK Project z siedzibą w Gdyni przekazanych przeze mnie danych osobowych, w rozumieniu ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku „o ochronie danych osobowych" (Dz. U. z 2002 roku, Nr 101 poz. 926 t.j. z późn. zm.). Przyjmuję do wiadomości, że jestem uprawniony(a) do dostępu do swoich danych i ich poprawiania, że podanie przeze mnie danych osobowych jest dobrowolne. Mam prawo ją cofnąć w dowolnym momencie (dane przetwarzane są do czasu cofnięcia zgody). Zapoznałem się z Klauzulą informacyjną. Mam prawo dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo sprzeciwu, prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego lub przeniesienia danych. Administratorem jest KeyK Project z siedzibą w Gdyni. Administrator przetwarza dane zgodnie z Polityką Prywatności.
Powrót