Komunikacja marketingowa: Baby Boomers

W marketingu mówi się wiele o personalizacji komunikatu i dostosowaniu go do odbiorcy – jego płci, percepcji, doświadczeniu, motywacji, zainteresowaniach, czy nawet nastroju itd. To wyzwanie przed którym stoją agencje marketingowe wspólnie ze swoimi klientami.

Nasi klienci to nie cyfry w tabeli. To realne osoby decydujące lub nie o zakupie naszych produktów bądź usług. A tylko dzięki właściwie dobranym, w odpowiednim momencie podanym komunikatem marketingowym, za pośrednictwem odpowiedniej technologii (narzędzia) przekazanym jesteśmy w stanie owego klienta pozyskać.

Czas nieco bliżej poznać Pokolenia. W dzisiejszym wpisie opiszemy Baby Boomers czyli osoby urodzone w latach 1945-1964. Cześć z tej grupy to osoby już na emeryturze, przez cześć marketerów wykreślonych z kampanii – no może za wyjątkiem promocji leków i suplementów diety dla osób starszych. To gigantyczny błąd bo osoby w wieku 54-73. to bardzo liczne grono potencjalnych klientów do których jak najbardziej działania marketingowe czy PR należy kierować. Baby Boomers to nadal około 29% osób aktywnych zawodowo na rynku pracy. Zważywszy na fakt, że bezrobocie w Polsce wynosi jedynie 6,8% przedstawiciele tego pokolenia mogą jeszcze dłuższy czas być aktywne zawodowo mimo nabytych praw emerytalnych.

Zacznijmy od doświadczeń kształtujących to pokolenie. Były to: zimna wojna, powojenny boom ekonomiczny, lądowanie misji Apollo na księżycu a także wydarzania związane z komunizmem w Polsce, kolejkami, niedostatkiem produktów, powstaniem ruchów demokratycznych, strajkach Solidarności. Dla reprezentantów tego pokolenia, co często możemy usłyszeć od naszych rodziców czy dziadków realny szacunek do nauczyciela i nie podważanie jego wiedzy, opinii czy przekazów był bardzo ważny. Często również brak negacji decyzji osób stojących wyżej w hierarchii zawodowej np. szefów.

W przypadku marketerów bardzo ważnym jest poznanie stosunku do nowych technologii przedstawicieli BB. Internet służy im głównie do czytania i wysyłania e-maili (poczta) a także do czytania wiadomości na różnorodnych serwisach internetowych. Niech to jednak nas nie zwiedzie. Osoby pokolenia Baby Boomers przed zakupem dóbr bądź usług szukają informacji o nim w kanałach online (69%). Zaglądają na strony sklepów internetowych (55%) czy na serwisy danej marki (52%). 57% zdecydowanie preferuje jednak tradycyjne kanały zakupów (sklepy).

Preferowanym narzędziem komunikacji jest jednak telefon co skrzętnie wykorzystują różnorodne, często szemrane firmy sprzedające osobom z pokolenia Baby Boomers pościel, kosmetyki, leki na wszystko, kolejne (często niepotrzebne) pakiety telewizyjne, roboty kuchenne itd. Głównym narzędziem przekazu z jakiego czerpią informację osoby w wieku 54-73 to jednak telewizja.

Jeśli więc planujesz kampanię marketingową skierowaną do pokolenia Baby Boomers zastanów się nad:

Reklamą TV (w zależności od możliwości finansowych i planowanego zasięgu oraz celu kampanii reklamowej w TV lokalnej, tematycznej, ogólnopolskiej).

Kampanią telemarketingową połączoną z zaproszeniem na spotkanie i prezentację produktu/usługi. Ważne aby do takiej kampanii bardzo dobrze się przygotować i podczas rozmowy w jasny i przystępny sposób pokazać korzyści – pamiętając o wartościach jakie są ważne dla tego pokolenia.

Kampanią Public Relations (media relations) skierowaną do ściśle stargetowanej grupy mediów z interesującą ich czytelników treścią. W tego typu działaniach pomocna może być agencja PR, jeśli nie mamy własnych zasobów i możliwości realizacji kampanii samodzielnie.

Reklamę kontekstową wyświetlaną podczas wyszukiwania produktu 63% przedstawicieli Baby Boomers odbierze negatywnie traktując ją jako naruszenie prywatności – warto się więc dobrze zastanowić czy aby na pewno chcemy z niej korzystać realizując kampanię do tej grupy odbiorców.

Warto również rozważyć działania e-mail marketingowe czyli mailingi/newslettery, jednak ze szczególną uwagą należy analizować statystyki otwarć i konwersje by w przyszłości móc podjąć decyzję, czy tego typu działania przy naszym produkcie/usłudze w korelacji z finalną grupą docelową się sprawdzają i przynoszą założone efekty biznesowe.

A media społecznościowe? Tylko 5% przedstawicieli pokolenia Baby Boomers szuka informacji o marce w mediach społecznościowych.

Pokolenie Baby Boomers, tak zresztą jak żadna duża grupa społeczna, nie jest grupą homogeniczną. Jest zbiorem unikalnych jednostek w której na pierwszy rzut oka widać, że znajdują się osoby od lat nieaktywne zawodowo jak i te nadal pracujące a często będące w szczycie swojej kariery zawodowej. W dalszej kolejności należy rozważyć status materialny, miejsce zamieszkania i wszystkie inne dane mające wpływ nie tylko na kreacje graficzną, kanały dotarcia ale zawarte w niej przekazy.

Chcesz wiedzieć więcej?  Sprawdź tutaj >>

Dnia sty 2, 2018

Facebook

Archiwum

Tagi

Vivaldi

Adres korespondencyjny:

KeyK Project Marketing&Media
ul. Chwarznieńska 158A
81-601 Gdynia
tel. 58 351 31 11
tel.kom. 660 78 47 38

Siedziba firmy:

Moderna Office
ul. Kilińskiego 5/4A
81-386 Gdynia

Powrót