Kalendarz reklamowy. Niezbędne narzędzie marketera.

Odwieczna męka marketera pracującego z klientami nie mającymi wyrobionych nawyków związanych z planowaniem to … kalendarz bądź, jak kto woli roczny harmonogram działań marketingowych. Bez planu i na tzw. „spontanie” to co najwyżej można pojechać z plecakiem na wakacje. Jak w marketingu nie planujesz to prosisz się o kłopoty.

Specyfika branży

Inaczej działa firma lokalna, inaczej polski oddział międzynarodowego koncernu. Inaczej będzie wyglądał kalendarz/harmonogram działań marketingowych, reklamowych i PR dla hotelu (sezonowość), inaczej dla dealera samochodowego (premiery nowych modeli). Jeszcze inaczej będzie wyglądało budżetowanie firm działających tylko i wyłącznie w oparciu o polskie przepisy, inaczej te, podlegające zagranicznym regulacjom finansowym czy księgowym np. japońskim.

Bez względu na to czy rok budżetowy zaczyna się w kwietniu czy w styczniu warto planować.

Argumenty za:

  • jasna i czytelna informacja jakie kampanie reklamowe czy PR będą w ciągu roku realizowane oraz jakie zasoby będą w ciągu roku niezbędne (np. wsparcie agencji SM, Public Relations, zespołu od SEM/SEO, agencji eventowej, współpraca z gminami/miastami w przypadku wydarzeń masowych np. biegów ulicznych itd.)
  • informacja jaki budżet będziemy potrzebować aby zaplanowane działania na odpowiednim poziomie jakościowym i ilościowym (reklama, event, media społecznościowe, współpraca z agencją PR itd.)
  • czas aby poszukać i nawiązać alianse z partnerami (cross sellingowymi)
  • możliwość realizacji działań w sposób spójny i konsekwentny a nie ad hoc
  • możliwość negocjacji z mediami cen i rabatów na kampanie reklamowe – nie tylko na złożenie zlecenia na rok ale również ze względu na skalę. Inaczej wyglądają rozmowy jak co miesiąc zleca się 2 kampanie reklamowe a inaczej jak zleca się jednorazowo minimum 20 z realizacją przez 12 miesięcy
  • jest czas aby pomysły działu marketingu już na etapie planowania skonsultować z działem sprzedaży oraz aby ten ostatni miał czas i możliwość przygotować się na potencjalne zwiększone zainteresowanie klientów (np. w trakcie intensywnych działań marketingowych połowa działu sprzedaży nie była na urlopach).
  • w przypadku kampanii outdoor możliwość rezerwacji lepszych lokalizacji dla naszych kampanii reklamowych

Argumentów ZA jest oczywiście dużo więcej. Klientom KeyK Project Marketing&Media najbardziej do wyobraźni przemawiają: niższe koszty mediów i porządek jaki dzięki planowaniu w firmie panuje. Wdzięczy jest główny księgowy, wdzięczny jest szef sprzedaży, który może optymalnie swoim zespołem zarządzać.

Harmonogram działań marketingowych

Mam nadzieję, że do planowania nikogo już przekonywać nie muszę. Jakie więc działania w poszczególnych kwartałach, które warto zaplanować. Kłania się tu specyfika poszczególnych branż. Są branże, które mają usługi bardzo sezonowe, więc działania promocyjne odbywają się tylko w ściśle określonych miesiącach. Warto jednak pamiętać, że nawet jak masz przysłowiowy camping na Helu to uruchomienie kampanii w lipcu to zdecydowanie na późno. Nie ma uniwersalnej ściągi, którą można przypisać do wszystkich branż czy biznesów ale postaram się poniżej pewne działania uniwersalne przedstawić.

IV kwartał

Co powinniśmy mieć zaplanowane na IV kwartał?

  • Kończymy prace nad media planem i budżetem marketingowym na kolejny rok.
  • Jeśli jest taka możliwość, podpisujemy umowy na emisję mediów na następny rok. Jest szansa, że kupimy je jeszcze po starych cenach. W tym przypadku, czekanie nie jest dobrym doradcą.
  • Podsumowujemy współpracę z dotychczasowymi dostawcami. Jeśli jesteśmy zadowoleni mamy czas na negocjacje i przedłużenie umów. Jeśli nie, jest czas na poszukiwanie na rynku nowych partnerów: agencji Public Relations, Social Media, firm które zajmą się SEM/SEO, agencji kreatywnych, brandingowych, drukarni itd. Warto również sprawdzać co się na rynku ciekawego dzieje i zrobić przegląd dostawców.
  • Rozpoczynamy druk kalendarzy, ewentualnie uzupełniamy bazę wysyłkową kalendarzy, kartek świątecznych (w tym elektroniczna oczywiście), finalizujemy rozmowy z firmami które dostarczają świąteczne gadgety. Wchodzimy w ostatni etap realizacji przygotowań eventów świątecznych.
  • Jeśli I kwartał jest dla naszej firmy bardzo wymagający (sezonowość sprzedaży) IV kwartał to najwyższy czas aby przygotować wspólnie z działem sprzedaży ciekawe i nieszablonowe działania promocyjne (np. promocje, wyprzedaże itd.)
  • IV kwartał to również czas na planowanie udziału pracowników działu marketingu w branżowych konferencjach oraz w szkoleniach. 
  • Sprawdzamy wspólnie z działem HR eventy sportowe w których udziałem mogą być zainteresowani pracownicy naszej firmy (możliwość przygotowania firmowych koszulek, zasponsorowania treningów, sprzętu itd.)
  • Wsparcie działań dobroczynnych związanych ze Świętami i Nowym Rokiem
  • Weryfikacja czy nasze działania są zgodne ze strategią CSR – oczywiście jeśli firma ją ma. Jeśli nie, być może koniec roku jest dobrym czasem aby się tym zająć.

I kwartał

  • W większości branż pierwsze tygodnie stycznia to z punku widzenia sprzedaży okres martwy. Klienci wracają z przedłużonych sylwestrowych wyjazdów, są dni ustawowo wolne od pracy, remanenty. Jest to więc doskonały czas na podsumowanie poprzedniego roku.
  • Realizujemy (kontynuujemy) działania związane z wyprzedażami, promocjami zimowymi lub/i przedsprzedażą wiosenną, wietrzeniem magazynów itd.
  • Wybieramy i przygotowujemy się do konkursów branżowych oraz marketingowych w których firma chciałaby uczestniczyć. Nie chodzi tu tylko o konkursy kreatywne ale o wyróżnienia ważne dla branży w jakiej nasza firma działa np. Firma Fair Play, Pracodawca Roku, Dealer roku (branża samochodowa), Produkt roku itd.

II kwartał

  • Mocna intensyfikacja działań reklamowych (aby zdążyć przed zbliżającymi się wakacjami – dla jednych branż okresem względnej stagnacji, dla innych wręcz przeciwnie)
  • Święta Wielkanocne – warto o nich pomyśleć w kontekście budowania relacji z klientami B2B oraz mocnego wsparcia kampanii sprzedażowych.
  • Intensywnie pracujemy, właściwie już kończymy prace nad eventami, które będą realizowane w okresie wakacyjnym.

III kwartał

  • Realizujemy działania eventowe (wakacje: plaża, morze, góry, wyjazdy, aktywność sportowa). Realizujemy działania nawiązujące do wakacji oraz rozpoczęcia roku szkolnego np. akcje w typie „przygotuj się do szkoły”, powroty z wakacji/ przedłużenie wakacji, wakacyjne ceny itd. Oczywiście o ile nasza firma takie działania realizuje.
  • III kwartał to dobry moment aby w zespole i ekspertami zewnętrznymi usiąść na spotkaniach kreatywnych i koncepcyjne rozpocząć prace nad działaniami na kolejny rok. Chodzi tu o idę, ewentualnie lekką modyfikację kierunku a nie budowanie strategii marketingowej od zera bo jest to proces który może zająć więcej czasu aniżeli parę miesięcy.
  • Realizujemy wcześniej zaplanowane kampanie reklamowe i PRowe – kładąc nacisk na porę roku (wakacje, słońce, fun, zabawę, przyjaźń, miłość, odpoczynek itd.)
  • Robimy projekty graficzne kalendarzy, ustalamy ilości, wybieramy drukarnię, której zlecimy druk
  • Zaczynamy prace nad działaniami związanymi ze Świętami

Powyższe działania to tylko wstępny zarys. Warto pamiętać, aby tworząc plan marketingowe przypisywać do działań nie tylko zasoby finansowe ale również kadrowe. Wprowadzenie nowej osoby do zespołu nie następuje z dnia na dzień. Jest to proces który może zająć nawet parę miesięcy a w trakcie największej „tabaki” nikt nie będzie miał czasu aby nowego pracownika wdrożyć i odpowiednio się nim zaopiekować. Planujmy i pracujmy zgodnie z kalendarzem – dzięki temu potknięć będzie mniej a i nerwówka znacznie mniejsza.

Jeśli planujcie budowę media planów i harmonogramów marketingowych a nie macie doświadczenia czy potrzebujecie wsparcia w tym zakresie serdecznie zapraszamy do kontaktu.

Dnia wrz 18, 2017

Facebook

Archiwum

Tagi

Vivaldi

Adres korespondencyjny:

KeyK Project Marketing&Media
ul. Chwarznieńska 158A
81-601 Gdynia
tel. 58 351 31 11
tel.kom. 660 78 47 38

Siedziba firmy:

Moderna Office
ul. Kilińskiego 5/4A
81-386 Gdynia

Powrót